PODELI

PODGORICA – U ranoj fazi biznisa investitor će od startapa tražiti potpunu posvećenost, žrtvu i to zahtijeva da se cio tim uključi u projekat maksimalno, ma koliko to bilo teško, kazao je za Startapovanje izvršni direktor beogradskog ICT Hub-a i ICT Hub Venture Kosta Andrić.

On je u utorak u Podgorici održao predavanje polaznicima Startap akademije Mtel digitalne fabrike na temu dobijanja investicije i pristupa projektima.

Digitalna fabrika je u utorak veče bila prepuna a Andrić je, između ostalog, govorio o načinu predstavljanja projekta investitoru, kao i šta ulagači traže i očekuju od osnivača nekog projekta. Skrenuo je pažnju i na stvari koje mladi preduzetnici moraju da imaju u vidu u ranim fazama projekta, kao što je posvećenost, skalabilnost, stabilan tim.

Istakao je važnost prototipa za investiciju, kao i da se rijetko ulaže u tehnološke startape bez prototipa. Naveo je poljoprivredu, trgovinu i bankarstvo kao najpoželjnije sektore za trenutne investicije.

STARTAPOVANJE: Na čelu ste ICT Huba i istoimenog investicionog fonda, te ste imali priliku da upoznate veliki broj startap timova. Koliki je potencijal balkanskih startapova, timova i pojedinaca da budu konkurentni na globalnom nivou?

KOSTA ANDRIĆ: U ranoj fazi biznisa investitor će tražiti potpunu posvećenost, žrtvu i to zahteva da se ceo tim uključi u projekat maksimalno, ma koliko to bilo teško. Niko ne može da želi da projekat uspe više od samog osnivača, te nam se često dešava ta obrnuta situacija kada se ljudi zapitaju kako da počnu bez sredstava. Mi smo prošle godine sreli preko 250 ekipa, i vidi se jasna razlika između timova koji su spremni da potpuno uđu u priču, od ovih koji nisu još uvek spremni. I to ne govorimo samo o pojedincu , već o celom timu. Imali smo primere da nam se svidi i proizvod i osnivač, međutim, kada dođemo do te tačke koja zahteva potpunu posvećenost projektu, tu se raziđemo. U kasnijim fazama posla, tim se već izbrusi i ostanu oni koji su spremni da idu do kraja. Druga stvar koja je jako bitna da se shvati je – da je veća verovatnoća da vas udari grom nego da jedan čovek uspe da izgura startap do kraja. Dakle, neophodan je tim. Svaka ekipa mora da ima nekoga ko je CTO, nekoga ko ima vezu sa tržištem i dobar je u prodaji, programera, dizajnera i tako dalje. Izazov za naše tržište i nešto što bismo voleli da vidimo češće je neko ko je odličan prodavac. Takođe, taj tim bi trebalo da ima i nekoga ko je dobar dizajner, ko ume lepo da “upakuje” proizvod. Pritisak u ranoj fazi posla, manjak sredstava, nekoherentan tim i skalabilnost su najveći izazovi za startap timove u našem regionu. Videli smo puno odličnih timova kod nas koji, nažalost, nemaju tu skalabilnost i kojima investicija od 30.000 eura ne može da pomogne da dostignu neko veće tržište, rast i broj korisni.

STARTAPOVANJE: Koje su to najvažnije informacije o načinima finansiranja jednog startapa koje bi timovi trebalo najozbiljnije da razmotre?

KOSTA ANDRIĆ: Ovo su polaznici M-telove Startap akademije, važno je da znaju u kom smeru da grade proizvod, šta se očekuje od njih da pokažu da bi neko poželeo da im bude partner i da investira u njih, da se oslobode predrasuda i da nauče da rade kao tim i da to prezentuju na pravi način.

STARTAPOVANJE: Koliko otvaranje Digitalne fabrike doprinosi razvoju startap scene i industrije u Crnoj Gori, s obzirom na to da je Digitalna fabrika prvi pravi startup Hub u Crnoj Gori?

KOSTA ANDRIĆ: Digitalna fabrika je čvorište koje mora da postoji. Ukoliko ulaziš u ovu priču možeš da sretneš ljude koji pokreću slične stvari, mentora ili čak investitora, da iskomuniciraš svoju potrebu ili upoznaš sutra novog člana tima, prosto, jedno okruženje koje treba da ti osigura siguran početak. Prostor za tebe.

This slideshow requires JavaScript.

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here